Gisela Surmann
Rechtsanwältin,Fachanwältin für Arbeitsrecht
- surmann@strick.de
- +49 (0)28217222121
-
Nederlands, Duits,
EXPERTISE
In verschillende sectoren in Duitsland heeft men te maken met een tekort aan arbeidskrachten. Hier liggen mooie kansen voor Nederlandse uitzendbureaus om (ook) de Duitse markt te bedienen. Wel is het heel belangrijk om voorafgaand goed op de hoogte te zijn van de Duitse wet- en regelgeving.
Het bedrijfsmatig ter beschikking stellen van medewerkers is in Duitsland geregeld in de zogenoemde Gesetz zur Regelung der gewerbsmäßigen Arbeitnehmerüberlassung (AÜG).
Bij het werken met uitzendkrachten zijn drie partijen betrokken: de uitzendkracht, het uitzendbureau en de ‘inlenende organisatie’ (het bedrijf waar de uitzendkracht daadwerkelijk aan de slag gaat). Bij een grensoverschrijdende Arbeitnehmerüberlassung moet aan diverse voorschriften, meld- en documentatieverplichtingen worden voldaan.
In principe is voor het uitlenen van werknemers in Duitsland een vergunning nodig. Deze wordt door de Bundesagentur für Arbeit verstrekt. Als deze vergunning ontbreekt (Arbeitnehmerüberlassungserlaubnis), dan komt het tot een rechtstreekse arbeidsverhouding tussen inlener en uitzendkracht en dreigen er hoge boetes voor alle betrokken partijen.
De inlener moet de tewerkstelling van uitzendkrachten in Duitsland vooraf melden door middel van een speciaal formulier. De buitenlandse (Nederlandse) uitlener moet aan deze aanmelding de verklaring toevoegen dat hij het wettelijk minimumloon in acht neemt. Daarnaast moet de inlener dagelijks het begin, de duur en het einde van de werktijden documenteren.
Om te kunnen controleren of de buitenlandse uitlener zijn uitzendkrachten daadwerkelijk het minimumloon betaalt, eist de douane bovendien van de uitlener dat hij actuele Duitstalige loonstroken en Duitstalige arbeidsovereenkomsten ter inzage beschikbaar stelt. Deze documenten moeten tijdens werkzaamheden in Duitsland steeds beschikbaar zijn en daarna minstens 2 jaar worden opgeslagen. Overtredingen tegen deze verordening of tegen de meldplicht kunnen de inlener en/of de uitlener een boete tot € 30.000 kosten.
Sinds 2011 is wettelijk geregeld dat werknemers die in de voorgaande zes maanden bij een onderneming in dienst waren, na hun ontslag niet tegen slechtere voorwaarden mogen worden uitgeleend aan hun voormalige werkgever (‘draaideurconstructie’). Een ander gevolg van deze regeling is dat zowel de uitlener als de inlener bij een grensoverschrijdende Arbeitnehmerüberlassung aan dezelfde meld- en documentatieverplichtingen moet voldoen, hetgeen tot nu toe alleen van toepassing was op het Arbeitnehmer-Entsendegesetz, met name in de bouwsector.
Als u in Duitsland met uitzendkrachten aan de slag wilt, doet u er goed aan vooraf de vaak nét iets andere wettelijke regels van het Duitse arbeidsrecht te bestuderen. Elk jaar vinden er wijzigingen plaats, soms met ingrijpende gevolgen voor werkgevers en werknemers. Graag ondersteunen wij u bij het uitzenden van personeel naar Duitsland.
Rechtsanwältin,Fachanwältin für Arbeitsrecht
Nederlands, Duits,
Rechtsanwältin,Fachanwältin für Arbeitsrecht
Nederlands, Duits,
Rechtsanwalt,Fachanwalt für Arbeitsrecht
Nederlands, Duits,
Wij zorgen dat u bijblijft en gratis kennis, tips en inspiratie ontvangt.